História VS na Slovensku
História výstavby priehrad na Slovensku siaha do začiatku 16. storočia. V roku 2010 uplynulo 500 rokov od výstavby prvej priehrady Veľká Vodárenská, postavenej na našom území v roku 1510 neďaleko Banskej Štiavnice.
Významné postavenie vo vývoji priehradného staviteľstva u nás prináleží najmä 1. polovici 18. storočia, ktorému právom patrí prívlastok „Zlatý vek priehradného staviteľstva“. Bol to predovšetkým vývoj banského priemyslu v Banskoštiavnických revíroch, kde sa najmä v 17. až 19. storočí ťažili zlaté, strieborné a iné vzácne kovy. Tu – za účelom získania energie pre odčerpávanie podzemných vôd z banských štôlní, ale aj za účelom získania zásob vody pre banský priemysel boli v tejto oblasti, chudobnej na povrchové vodné zdroje, vybudované umelé nádrže, tzv. tajchy. O ich výstavbu sa zaslúžili významné osobnosti, akými boli Samuel Mikovíny, ale aj Matej Kornel Hell a jeho syn Jozef Karol Hell.
V tom čase tu bolo vybudovaných okolo 50 – 60 nádrží, z ktorých je ešte dnes v prevádzke 22. Spomedzi nich tu možno spomenúť napr. nádrže Veľká Kolpašská, Dolná Vindšachtská, Veľká Vindšachtská, Malá a Veľká Richňavská, Otergrund, Evička, Dolnohodrušská, Rozgrund , Počúvadlo a iné. Táto unikátna vodohospodárska sústava, ktorá si nesporne zaslúži náš obdiv, bola v roku 1993 spolu s mestom Banská Štiavnica UNESCO-m zaradená na listinu kultúrneho dedičstva ľudstva.

V súvislosti s históriou rozvoja a výstavby nádrží a priehrad na území Slovenka treba spomenúť aj také skvosty, akými je nádrž Úhorná na Spiši (obr. 3), alebo klauzúry Korytnica, Stošky, Bacúch, Hročok a iné, využívajúce vodu ako dopravné médium pri ťažbe a doprave dreva, či dômyselná energetická sústava Motyčky – Jelenec – Staré hory zo začiatku 20. storočia (obr. 4a, 4b). V duchu hesla „Voda je život“ treba poznamenať, že voda skutočne život dáva, ale ho aj berie.
A berie ho práve vtedy, keď jej je nedostatok (v období sucha), ale aj keď jej je prebytok (v čase povodní). Tomuto nežiaducemu javu možno predchádzať práve výstavbou vodných nádrží, ktoré slúžia na vyrovnávanie prietokov v čase a priestore.
Budovanie Vážskej kaskády
Váh je najvýznamnejšou a po Dunaji najväčšou riekou na Slovensku. Pramení v horskej oblasti medzi dvoma pohoriami – stredoeurópskymi veľhorami Vysokými Tatrami a viac ako 2000 metrov vysokým pohorím Nízkych Tatier. Na svojej viac ako 375 kilometrov dlhej ceste
prekonáva Váh výškový rozdiel nad 900 metrov a svoju cestu končí v dunajskej nížine, kde sa pri Komárne vlieva do Dunaja. Meno rieky Váh pochádza z latinského názvu “vagus”, čo znamená túlavý alebo blúdiaci. Toto nám prezrádza, že divoká a neskrotná rieka často menila svoje koryto už v časoch
rímskej ríše, ktorá mala v tejto oblasti svoje severné hranice. Dokazuje to aj nápis rímskych légií z roku 179 n.l. na skale vo vtedajšom Laugaritiu – terajšom meste Trenčíne. Keďže údolie Váhu je oddávna osídlené, spôsoboval takýto charakter rieky obyvateľstvu veľa ťažkostí. Vo
väčšej časti svojho toku preteká Váh pomerne úzkym údolím, v ktorom zberá vodu z početných prítokov, prameniacich v okolitých zalesnených pohoriach a často prinášajúcich povodňové prívaly. Kľúčom k zvládnutiu povodní, ako aj určitému vyrovnaniu výkyvov prietoku vody
riekou v priebehu roku, sa stali veľké vodné nádrže na hornom toku rieky. V rokoch 1941 - 53 bolo vybudované VD Orava na najväčšom prítoku Váhu, rieke Orave a v roku 1976 ďalšia vodná nádrž pri priehrade Liptovská Mara na hornom toku Váhu s vyrovnávacou nádržou
Bešeňová. Využitie vody z nádrží na výrobu elektriny zaisťujú špičkové vodné elektrárne priamo pri uvedených priehradách. Ale hlavný význam nádrží vedľa ochrany pred povodňami spočíva v zaisťovaní vyšších prietokov vody v priebehu roku pre všetky nižšie položené elektrárne
vážskej kaskády, ako aj v zaisťovaní vody pre priemysel a zavlažovanie. Riečna plavba na Váhu zatiaľ nie je rozvinutá, ale počíta sa s ňou v budúcnosti po vybudovaní riečnych stupňov na dolnom Váhu a na Dunaji, ktoré umožnia napojiť Váh na dunajskú plavbu. Pre potreby
plavby majú niektoré z terajších vážskych stupňov už vybudované menšie plavebné komory, buď dohotovené úplne alebo len v hrubej stavbe. Tieto komory dnes slúžia ako jalové priepusty. Výstavba vážskej kaskády vodných elektrární bola zahájená okolo roku 1930. Ako prvá
bola postavená a v roku 1936 uvedená do prevádzky elektráreň Ladce. Po nej nasledovali v roku 1946 elektráreň Ilava a v roku 1949 elektráreň Dubnica. V roku 1939 boli zahájené aj prípravné práce pre výstavbu priehrady na Orave, ale tu boli práce vojnovými udalosťami
a ťažkosťami výstavby na pieskovom podklade spomalené, takže elektráreň Orava bola uvedená do prevádzky až v roku 1953.
Rozsiahla výstavba vážskej kaskády vodných elektrární sa rozvinula až v podmienkach budovania po druhej svetovej vojne. V tejto dobe sa už nestavali len jednotlivé elektrárne, ale súčasne celé skupiny elektrární. Tak v rokoch 1953 - 55 bola spustená do prevádzky skupina
elektrární Kostolná – Nové Mesto – Horná Streda na ďalšom derivačnom kanále.V roku 1956 bola spustená elektráreň Trenčín ako štvrtý stupeň derivačnej skupiny Ladce - Ilava – Dubnica – Trenčín. V rokoch 1957 - 58 bola spustená špičková elektráreň pri
priehrade Nosice, ktorá je významným medzičlánkom vážskej hydroenergetickej sústavy. Jej stredne veľká nádrž je schopná zachytiť také množstvo vody, ktoré umožňuje zaistiť týždennú reguláciu odtoku z nádrže a tým zlepšiť prevádzku vo všetkých nižšie na Váhu umiestnených
elektrárňach: súčasne nádrž umožňuje vyrovnávať aj špičkový odtok z vyššie položených elektrární. V rokoch 1957 - 58 išla do prevádzky aj hornovážska derivačná skupina elektrární Krpeľany - Sučany, doplnená v rokoch 1960 - 61 posledným stupňom tejto skupiny, elektrár-
ňou Lipovec. V roku 1960 bola spustená do prevádzky špičková elektráreň Madunice. V rokoch 1962 - 65 bola uvedená do prevádzky ďalšia hornovážska skupina elektrární Hričov - Mikšová I - Považská Bystrica, ktorá najlepšie odpovedá požiadavkám na derivačný typ
elektrární. Pri tejto skupine bola vybudovaná aj malá pokusná prečerpávacia elektráreň Mikšová II, vybavená reverznou diagonálnou turbínou, úspešne vyskúšanou v roku 1966. V roku 1981 bola uvedená do prevádzky najväčšia prečerpávacia elektráreň u nás – Čierny
Váh, s hornou nádržou vo výške 1160 m n. m., s užitočným objemom 3,7 mil. m3. Pre zmiernenie následkov špičkovania s vodnou elektrárňou Orava bola v roku 1979 vybudovaná
vyrovnávacia nádrž s elektrárňou v Tvrdošíne. Objem nádrže je 4,1 mil. m3 . V roku 1985 bola uvedená do prevádzky vodná elektráreň Kráľová nad Váhom ako riečny stupeň s nádržou
o celkovom objeme 65,5 mil. m3
.
Zdroje Uzemneplany.sk